"Φωτιά" στην Α.Μεσόγειο βάζει η Τουρκία επιχειρώντας να κάνει εξαγωγή της εσωτερικής πολιτικής κρίσης στην "πλάτη" Ελλάδας και Κύπρου εκδίδοντας τρεις NAVTEX που αμφισβητούν επί της ουσίας τα κυριαρχικά δικαιώματα των δύο ελληνικών κρατών.
Όλες έρχονται να προστεθούν και στην χθεσινή πρόκληση των Τούρκων όταν τουρκικό πολεμικό πλοίο εισήλθε στο πεδίο βολής της Άνδρου και αρνούνταν να αποχωρήσει!
Με τριπλό «κτύπημα» και την έκδοση τριών NAVTEX η Τουρκία ανοίγει ζητήματα τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο με στόχο την αμφισβήτηση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας αλλά και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς επανέρχεται το Barbaros σε μια ευαίσθητη περιοχή.
Χθες η Αγκυρα με μία ακόμη NAVTEX παρατείνει την παρουσία του σεισμογραφικού σκάφους Barbaros Hayreddin Pasa και των δύο συνοδευτικών του, μέχρι τις 15 Αυγούστου στο όριο της κυπριακής υφαλοκρηπίδα
Το γεγονός ότι η τριπλή αυτή παρέμβαση γίνεται λίγα μόνον εικοσιτετράωρα μετά τις τουρκικές εκλογές και την απώλεια της αυτοδυναμίας από το κόμμα του Τ. Ερντογάν, ΑΚΡ, και ενώ κορυφώνεται η αγωνία για την έκβαση των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους δανειστές, δημιουργεί σοβαρό προβληματισμό για τις προθέσεις της Αγκυρας.
Οι τουρκικές αρχές εξέδωσαν NAVTEX 547/15 γνωστοποιώντας το πρόγραμμα υποθαλάσσιων εργασιών πόντισης, ελέγχου καλωδίων από το πλοίο OGS EXPLORA, από τις 15-18 Ιουνίου, σε μια περιοχή η οποία εκτείνεται ανατολικά και νοτιοανατολικά της Ρόδου και νοτίως του Καστελόριζου. Σε περιοχές δηλαδή που η Τουρκία αμφισβητεί την ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γεωγραφικής-Υδρογραφικής-Ωκεανογραφικής Διεύθυνσης των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων που δημοσιεύθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της στις 06-06-2015, το ιταλικό πλοίο ΟGS EXPLORA θα πραγματοποιήσει εργασίες πόντισης καλωδίου, από 01-06-2015 και μέχρι νεώτερης ανακοίνωσης, στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά και ανατολικά της Κρήτης που ορίζεται από τα ακόλουθα σημεία (βλ. Χάρτη 1):
36°11' 52΄΄ Β, 028°40' 03΄΄ Α
36°07' 34΄΄ Β, 028°39' 17΄΄ Α
36°00' 01΄΄ Β, 028°36' 18΄΄ Α
35°50' 20΄΄ Β, 028°32' 89΄΄ Α
35°17' 19΄΄ Β, 028°28' 80΄΄ Α
34°57' 34΄΄ Β, 028°20' 72΄΄ Α
34°43' 78΄΄ Β, 028°08' 50΄΄ Α
34°05' 11΄΄ Β, 026°55' 75΄΄ Α
34°01' 44΄΄ Β, 026°51' 33΄΄ Α
33°57' 31΄΄ Β, 026°49' 70΄΄ Α
33°49' 61΄΄ Β, 026°50' 57΄΄ Α
33°46' 41΄΄ Β, 026°52' 74΄΄ Α
33°42' 29΄΄ Β, 026°58' 46΄΄ Α
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η προηγούμενη δραστηριότητα του ιταλικού πλοίου OGS EXPLORA, το οποίο, μετά από τη ελληνική αντίδραση, σταμάτησε τις εργασίες πόντισης καλωδίου και απεχώρησε στις 24-02-2015. Ωστόσο στις 28-02-2015, οι Τούρκοι, εμμένοντας στην παραβατική συμπεριφορά τους, ανακοίνωσαν μέσω NAVAREA III ότι το εν λόγω πλοίο θα πραγματοποιήσει την πόντιση καλωδίου στις περιοχές 1, 2 και 3 που φαίνονται στο Χάρτη 2.
Επίσης, από την ανάλυση του Χάρτη 2 διαπιστώνεται ότι, σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν αντιδρούσε για τη δραστηριότητα αυτή, τότε η Άγκυρα με την ανακοίνωση της 06-06-2015, όχι μόνο αμφισβητεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στην περιοχή, αλλά διευρύνει ακόμη δυτικότερα την περιοχή πόντισης καλωδίου νοτίως της Κρήτης αμφισβητώντας την ελληνική κυριαρχία σε επιπλέον 53 τετραγωνικά ναυτικά μίλια σε σχέση με την αντίστοιχη ανακοίνωση της 28-02-2015.
Τελικά η Ελλάδα αντέδρασε.Η Αθήνα εξέδωσε την NAVWARN 233/15 για το ίδιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων του πλοίου σε «Καστελόριζο - Νοτιοανατολικό Κρητικό», αλλά φυσικά όσο παραμένει σε ισχύ η τουρκική NAVTEX συντηρείται η σύγχυση και φυσικά η έμπρακτη αμφισβήτηση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Αυτό που μένει να αποδειχθεί είναι εάν τα ελληνικά διαβήματα θα έχουν αποτέλεσμα, ώστε η τουρκική πλευρά να αποσύρει τη NAVTEX και το πλοίο να συνεχίσει πραγματικά το πρόγραμμα εργασιών του βάσει της ελληνικής NAVWARN.
Τον Φεβρουάριο είχε επαναληφθεί επεισόδιο με το ίδιο πλοίο, καθώς η Τουρκία είχε εκδώσει δική της NAVTEX για το πρόγραμμα πόντισης καλωδίων σε περιοχές που αφορούν την ελληνική υφαλοκρηπίδα και μετά τα ελληνικά διαβήματα ο καπετάνιος του πλοίου έλαβε οδηγίες και αφού αγκυροβόλησε για μερικές ώρες στο Γαϊδουρονήσι, επέστρεψε στη βάση του χωρίς να ολοκληρώσει την αποστολή του, ώστε να μην υποχρεωθεί να απορρίψει την τουρκική NAVTEX.
Χθες η Αγκυρα με μια ακόμη NAVTEX 556/15 παρατείνει την παρουσία του σεισμογραφικού σκάφους Barbaros Hayreddin Pasa και των δύο συνοδευτικών του, μέχρι τις 15 Αυγούστου, για σεισμικές έρευνες σε μια περιοχή που βρίσκεται έξω από τα τουρκικά χωρικά ύδατα, στο όριο της κυπριακής υφαλοκρηπίδας (σε σημείο που ελέγχεται από το ψευδοκράτος) και στη νοητή γραμμή μεταξύ Aκαμα και της απέναντι τουρκικής ακτής.
Η παραμονή του Barbaros στην περιοχή είναι ανησυχητική, καθώς δείχνει τη διάθεση της Aγκυρας να συνεχίσει να ασκεί πίεση στην κυπριακή κυβέρνηση στο θέμα της ενέργειας, τη στιγμή που ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Μ. Ακιντζί προετοιμάζουν το έδαφος για επανέναρξη των συνομιλιών.
Ομως οι τουρκικές προκλήσεις συνεχίζονται και με NAVTEX που εξέδωσε το Κέντρο της Αττάλειας δεσμεύοντας περιοχές νοτίως της Καρπασίας, αλλά και ανοιχτά της Αμμοχώστου για την πραγματοποίηση Ασκησης Ερευνας και Διάσωσης από τις 11-12 Ιουνίου, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για περιοχή ευθύνης SAR της Λευκωσίας.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις δέσμευσαν περιοχή ανατολικά της Ρόδου για πραγματοποίηση πυρών στις 11 και 12-06-2015.
Τις τελευταίες ημέρες σημειώνονται μαζικές παραβιάσεις 40 στον αριθμό (24 προχθες και 16 χθες) του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ). πλοία μισθωμένα από την Τουρκία προβαίνουν σε πόντιση καλωδίων εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας νότια και νοτιανατολικά της Κρήτης αδιαφορώντας για τις ελληνικές διαμαρτυρίες και το τουρκικό πολεμικό σκάφος υποκλοπων, Tσαρνταλί (ÇANDARLI ), μπήκε στο Πεδίο Βολής Άνδρου και αμφισβήτησε το δικαίωμα της Ελλάδας να δεσμεύει την περιοχή για ασκήσεις!
Παρά τις διαρκείς κλήσεις για να αποχωρήσει το τουρκικό σκάφος,εκείνο δεν υπάκουε και απαντούσε μονότονα ότι “το πεδίο βολής δεν είναι αναγνωρισμένο”!
Δύο μαχητικά αεροσκάφη της ΠΑ έκαναν χαμηλή διέλευση πάνω από αυτό. Ο κυβερνήτης του όμως δεν άλλαζε πορεία μέχρι τη στιγμή που μια βολή από πλοίο του ΠΝ “έσκασε” περίπου 300 γιάρδες από τη πλώρη του.
Δίπλα του είχε φθάσει ήδη η φρεγάτα «ΚΑΝΑΡΗΣ», η οποία μέσω ασυρμάτου ενημέρωνε το τουρκικό σκάφος ότι “δεν μπορούμε να εγγυηθούμε την ασφάλειά σου, αποχώρησε τώρα”.
Μόνο τότε το τουρκικό σκάφος αναγκάστηκε να αποχωρήσει από το χώρο της άσκησης,.
Δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια που τουρκικό πολεμικό σκάφος εισέρχεται σε περιοχή την ώρα που διεξάγεται αεροναυτική άσκηση, καθώς έχει συμβεί τουλάχιστον τρεις φορές στο πρόσφατο παρελθόν. Είναι όμως η πρώτη φορά-και εάν ευσταθούν οι πληροφορίες-που αφενός αρνείται να αποχωρήσει και αφετέρου δηλώνει μέσω του ασυρμάτου ότι δεν αναγνωρίζει ως δεσμευμένη την περιοχή από το ΠΝ ούτε καν το ΠΒ Άνδρου ως τέτοιο! .
Όπως γίνεται κατανοητό, οι εν λόγω ενέργειες της Άγκυρας αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα για ενδεχόμενη εξαγωγή της κρίσης δεδομένου ότι, η Τουρκία εισήλθε σε μια περίοδο πολιτικο-οικονομικής αστάθειας τις εκλογές της 7ης Ιουνίου, με τους εθνικιστές να αυξάνουν τις έδρες τους στην τουρκική εθνοσυνέλευση κατά 50% σε σύγκριση με τις εκλογές του 2011, τους Κούρδους να ξεπερνούν για πρώτη φορά το εκλογικό όριο του 10% καταλαμβάνοντας 80 έδρες και το κόμμα ΑΚΡ να αδυνατεί να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση.
Είναι πολύ πιθανό ότι θα διεξαχθούν εκ νέου εκλογές και θα χρειαστεί συσπείρωση για να κερδίσει το ΑΚΡ την αυτοδυναμία. Για να γίνει αυτό χρειάζεται ένας εξωτερικός εχθρός, μια κρίση στο Αιγαίο είναι ότι πρέπει.